به گزارش راهبرد معاصر، "محمد حسین کفراشی" مدیرکل ارزیابی عملکرد وشکایات وزارت آموزش و پرورش درباره بستههای آموزشی که ازسوی برخی مدارس ابتدایی به دانش آموزان در ازای دریافت وجه و به شکل اجباری ارائه میشود، اظهار داشت: منبع اصلی آموزشی و محتوای دروس در مدارس همان کتابهای درسی است که ارائه میشود.
وی بیان کرد: مدیر و معلم مدرسه حق ندارند به غیر از کتاب درسی به صورت اجباری به خانوادهها فشار بیاورند و بسته یا محتوایی را در اختیار آنها قرار دهد و در ازای آن پول دریافت کنند، لذا به غیر از کتاب درسی ما محتوایی نداریم.
مدیرکل ارزیابی عملکرد وشکایات وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: شاید محتوای کمک آموزشی هم به شکل مکتوب و هم به شکل مجازی در فضای بستر شاد مورد استفاده قرار بگیرد. اگر خانوادهها خودشان تمایل داشته باشند میتوانند از آنها استفاده کنند، ولی هیچگونه اجباری در این زمینه وجود ندارد. اگر موردی در این زمینه به ما گزارش شود حتما برررسی و با مسئولان آن مدرسه برخورد خواهد شد.
کفراشی در پاسخ به این سوال که با توجه به ممنوع بودن اخذ هزینه از والدین با عنوان کمک به مدرسه، آیا مدارس رویه سابق کمک به مدرسه را در شکلهای دیگری از جمله در قالب ارائه بستههای آموزشی اجباری انجام نمیدهند؟ گفت: اصلا به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی، مدارس حق گرفتن کمک از خانوادهها آنهم به شکل اجباری را ندارند.
وی افزود: طبق قانون کمکها به مدرسه از طرف، ولی باید داوطلبانه باشد، معنی کلمه داوطلبانه هم کاملا مشخص است. یعنی هیچگونه اجباری تحت هیچ عنوانی نباید وجود داشته باشد.
کفراشی در واکنش به اخذ هزینه از والدین در قابل ارائه کتاب درسی یا کارنامه بیان کرد: در خصوص کارنامه و کتاب درسی بعضا گروکشی شده بود هیچ مدرسهای حق این کار را ندارد. اگر در برخی از مدارس کج سلیقهگی در این خصوص رخ دهد در سامانه شکایت قابل پیگیری است. خانوادهها این موارد را در سامانه شکایت آموزش و پرورش درج کنند، سپس طی ده روز مورد پیگیری و پاسخگویی قرار خواهند گرفت.
وی خاطرنشان کرد: اگر در مدرسهای این اتفاق افتاده باشد، ولی بار اول است که این اقدام را میکند ما به آنها تذکر میدهیم، اما اگر مجددا تکرار شود جدیتر با آنها برخورد خواهد شد. حتی اگر تخلفات آشکاری داشته و بر آن تخلف اصرار داشته باشد ما آن مدرسه را به هیات تخلفات معرفی خواهیم کرد.
مدیرکل ارزیابی عملکرد وشکایات وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی خانوادهها و شیوع کرونا که زندگی مردم را تحت شعاع قرار داده و مشکلاتی را ایجاد کرده است ما نباید به خانوادهها فشار وارد کنیم، به اندازه کافی مشکلات وجود دارد بنابراین ما باید کمک کنیم که خانوادهها تحت فشار نباشند.
کفراشی گفت: اکنون خانوادهها فهیم و علاقهمند به فرزندان و مدرسهشان هستند یقینا اگر فضایی ایجاد شود که بخواهند به مدرسه کمک کنند، قطع این کار را انجام خواهند داد. ولی ما به انحا مختلف حق نداریم، پولی از خانواده برای کمک به مدرسه بگیریم یا حتی جزوات و کتابهایی را ارائه دهیم که خانوادهها مجبور به خرید آنها باشند.
وی اظهار داشت: حتی مدارس هیات امنایی ما که برای فوق برنامههای خود مجوز هم دارند و بر اساس نظر انجمن اولیا به اداره درخواست میدهند و سپس مجوز فوق برنامهها را ارائه دریافت میکنند نیز حق اجبار ندارند و نمیتوانند بگویند دانشآموزان باید از فوق برنامهها استفاده کنند. قانون در این زمینه روشن است و کسی حق تخطی از آن را ندارد.
کفراشی در پاسخ به این سوال که از ابتدای مهر ماه قرار بود، برای دانش آموزان ابتدایی یک روز در هفته آموزش حضوری لحاظ شود، اما چرا برخی مدارس دانش آموزان را تا سه روز در هفته به مدرسه میکشانند؟ گفت: آن مدارسی که مجوز آموزش حضوری گرفتند مشکلی در این مورد ندارند، اما مدارسی که مجوز آموزش حضوری را فعلا دریافت نکردهاند تذکر میگیرند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد وشکایات وزارت آموزش و پرورش در پایان بیان کرد: با توجه اینکه دو هفته دیگر به پایان آبان باقی مانده و از اول آذر همه مدارس بازگشایی میشوند، باید کم کم زمینه حضور دانش آموزان در مدرسه فراهم شود./ایلنا